Proforma – prezentare generala
De multe ori, in relatiile cu clientii sau furnizorii primim sau emitem proforme. Trebuie sa stii ca acest document este considerat doar o instiintare/notificare de plata si nu este un document cu valoare contabila sau consecinte fiscale.
Factura proforma este utilizata, in principal, pentru a declara valoarea tranzactiei si nu se inregistreaza in contabilitatea vanzatorului sau a cumparatorului.
Este un document pe baza caruia cumparatorul poate efectua plata catre vanzator. Efectuarea platii de catre cumparator reprezinta un accept de incepere si derulare a tranzactiei comerciale, finalizat cu livrarea de bunuri si servicii si a documentelor finale, dupa cum au stabilit partile implicate.
In pagina de emitere a proformei poti ajunge din:
- meniu Vanzari si Achizitii Factura > Proforma
- pagina de vizualizare a proformelor emise
- din Documente emise > Proforme, de la butonul +Proforma
Emiterea unei proforme nu se diferentiaza de emiterea unei facturi normale.
Campurile celor doua documente corespund aproape in totalitate.
Mare parte din informatiile obligatorii sau din optiuni sunt completate automat, in functie de configurarile pe care le-ai efectuat (Data emiterii, Data scadentei, Serie si numar, Moneda, Limba), dar pot fi modificate conform preferintelor tale.
Trebuie completat Clientul, fie prin selectarea unuia care este deja inregistrat, fie prin adaugarea unuia nou.
Nu iti ramane decat sa adaugi produse pe proforma. Acestea pot fi: selectate sau cautate pe baza numelui sau a codului de produs, in campul Denumire produs/serviciu sau pe baza codului de produs (daca folosesti), in campul Cod.
Este obligatoriu ca fiecare produs/serviciu sa aiba definite: codul de produs, unitatea de masura (U.M.), moneda, pretul, cota TVA. Daca toate aceste informatii sunt completate, apasa Adauga.
Poti sa faci modificari asupra unui articol introdus pe proforma (sa schimbi oricare din informatiile necesare), sa ii adaugi un discount sau sa il stergi. Pe masura ce adaugi alte articole, valorile Total fara TVA, Total TVA si Total se actualizeaza automat.
La final, poti adauga si discount pe intreaga proforma. Se pot prelua informatiile legate de delegat si poti adauga observatii.
Inainte de a salva proforma, o poti vizualiza si schimba modul in care arata, iar dupa salvare, o poti trimite direct pe email clientului tau.
ATENTIE!
Spre deosebire de factura, proforma nu poate fi incasata.