Ce este e-Factura
Sistemul e-Factura are ca scop principal imbunatatirea colectarii impozitelor si taxelor si in special a TVA.
In acest sens, agentii economici vor trebui sa genereze e-facturi care sa fie incarcate apoi pe site-ul ANAF, in S.P.V..
BINE DE STIUT!
e-Factura nu trebuie confundata cu „factura in format electronic” pe care o poti trimite pe e-mail, de exemplu, si care este o replica a facturii tiparite sau tipizate. Aceasta este un fisier XML care contine informatii codificate si standardizate si care este generat odata cu „factura fiscala clasica”. Ea poate contine informatii care nu sunt vizibile pe formatul tipic al facturii.
Incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania au obligatia de a emite e-facturi daca:
- Vand produse sau servicii catre o institutie publica (ex: minister, autoritate locala, scoala, regie autonoma, institutie deconcentrata, spital public etc.), adica factura apare intr-o relatie B2G (business to goverment)
- Vand produse cu risc fiscal ridicat catre o persoana taxabila (firma, PFA, PFI). Adica factura apare intr-o relatie B2B (business to business) si contine un anumit tip de produse.
- Ofera servicii care sunt achitate cu vouchere de vacanta de catre o persoana fizica.
Produse cu risc fiscal ridicat sunt stabilite de ANAF si in prezent se refera la:
- Legume si fructe
- Apa, inclusiv apa minerala
- Alcool
- Imbracaminte si incaltaminte
- Nisip, balast, pietris
- Cladiri noi.
Lista completa a produselor cu risc fiscal ridicat poate fi consultata aici.
Produselor cu risc fiscal de pe e-Factura le trebuie asociate codurile NC si CPV in functie de clientul de pe document. Mai multe despre asta in Produsele cu risc fiscal ridicat.
In cazul in care emiti e-Facturi, acestea trebuie incarcate in S.P.V. (Spatiul Privat Virtual) si pentru asta ar trebui sa ai un cont in Spatiul Virtual Privat si sa autorizezi accesul contului SmartBill la acesta.
Mai multe informatii gasesti in Autorizarea accesului contului SmartBill in S.P.V..