Detalii asupra modului de calcul la vanzarea sub cost

Calculele la vanzarea sub cost vor tine cont de metoda FIFO – first in, first out.

La fiecare emitere, SmartBill verifica daca Pretul net al produselor este mai mare decat Costul maxim de achizitie.

                Pretul net = este pretul de vanzare  minus discountul aplicat.

                Costul de achizitie = cel mai ridicat costul de achizitie al produsului, in functie de lotul din    care se face vanzarea. 

EXEMPLU

Produsul X se afla in gestiune, achizitionat in doua loturi, cu costuri diferite:

  • din primul lot avem 3 buc. cu 10 lei 
  • din al doilea lot avem 10 buc. cu 15 lei.

In acest caz, avem urmatoarele situatii 

1. Facturam maxim 3 buc.: pentru ca toate bucatile fac parte din primul lot  cost maxim de achizitie de 10 lei

2. Facturam mai mult de 3 buc.: pentru ca se vand produse din ambele loturi, se ia in calcul costul de achizitie cel mai ridicat ⇒ cost maxim de achizitie de 15 lei.

Costul maxim de achizitie nu se calculeaza facand o medie a costurilor produselor vandute. In acest caz, daca se vand 4 buc. (3 din primul lot si 1 din al doilea) sau 10 buc. (3 din primul lot si 7 din al doilea), costul maxim de achizitie este tot de 15 lei.

Vanzarea sub cost nu este echivalenta cu vanzarea fara profit. Este posibil ca vanzarea pe care o faci sa produca profit si, in acelasi timp, sa fii avertizat ca se face sub cost.

EXEMPLU

Produsul X se afla in gestiune, achizitionat in doua loturi, cu costuri diferite:

  • din primul lot avem 3 buc. cu 10 lei 
  • din al doilea lot avem 10 buc. cu 15 lei.

Vinzi 4 buc. * 14 lei. De aici rezulta:

  • cost de achizitie: (3*10) + (1*15) = 45 lei 
  • pret de vanzare: 4*14 = 52  profit de 52-47 = 7 lei 

Desi rezulta un profit, pentru ca pretul de vanzare (14 lei) este mai mic decat costul de achizitie pentru produsul din al doilea lot (15 lei), se afiseaza mesaj de vanzare sub cost.

Situatii care pot duce la vanzare sub cost

La gestiunile global-valorice (de tip magazin), se face o verificare a pretului de vanzare la inregistrarea NIR, iar acest proces scade probabilitatea de vanzare sub cost.

In cazul gestiunii cantitativ-valorice (de tip depozit), exista o sansa mai mare sa apara vanzarea sub cost pentru ca produsele nu au un pret de vanzare in momentul receptionarii. Ce poate cauza vanzarea sub cost a unui produs:

  • Completarea unui pret de vanzare mai scazut sau egal cu costul de achizitie 
  • Aplicarea unui discount prea mare
  • Cantitatea vanduta scade produse din loturi achizitionate la costuri diferite, iar costul cel mai mare este peste pretul de vanzare
  • Utilizarea unei UM secund are in coroborare cu aplicarea unui pret de vanzare care nu acopera costul de achizitie.

EXEMPLU

Produsul AAA intrat in gestiune cu UM Bax, la costul de achizitie de 40 de lei. Un Bax = 4 buc., ceea ce inseamna ca o bucata ar trebui vanduta cu peste 10 lei. Daca vinzi o bucata sub valoarea de 10 lei, va fi marcata ca vanzare sub cost.

  • Emiterea unui alt document, cu o data anterioara, care modifica documente emise intre timp. Documentele care pot genera aceasta situatie pot si cele de vanzare sau achizitie, cat si cele care afecteaza stocurile precum ajustarile de stoc sau bonurile de consum.

EXEMPLU

  • 1 iunie - produsul AAA intra in stoc cu un cost de 10 lei 
  • 2 iunie - vinzi produsul cu pretul de 12 lei 
  • 3 iunie - inregistrezi un nou NIR, cu data de 30 mai, pe care se afla produsul AAA la costul de 15 lei. 

in urma recalcularilor, pe documentul de vanzare, produsul AAA apare ca vandut sub cost

Ai primit raspuns la intrebarea ta? Multumim pentru feedback Eroare trimitere feedback