Emiterea notificarii e-Transport
In acest articol
Pentru a crea o notificare e-Transport acceseaza Vanzari si achizitii > Emitere e-Transport.
Informatiile dintr-o notificare e-Transport sunt grupate pe sectiuni (numarul acestora depinde de tipul operatiunii):
- Informatii operatiune
- Bunuri transportate
- Documente transport
- Detalii transport
- Loc start traseu
- Loc final traseu
Pentru informatii privind optiunea Declarare post avarie sistem e-Transport vezi Raportul e-Transport
Informatii operatiune
Sectiunea in care sunt specificate detaliile transportului:
Tip operatiune: permite selectarea unuia din cele 7 tipuri posibile de operatiuni care se afla la baza trasportului:
- 10 - Achizitie intracomunitare
- 12 - Operatiune in sistem lohn (UE) – intrare;
- 14 - Stocuri la dispozitia clientului (Call-off-Stock) – intrare;
- 20 - Livrare intracomunitara
- 22 - Operatiune in sistem lohn (UE) – iesire;
- 24 - Stocuri la dispozitia clientului (Call-off-Stock) – iesire.
- 30 - Transport pe teritoriul national
- 40 – Import
- 50 – Export
- 60 - Tranzactie intracomunitara – Intrare pentru depozitare/formare nou transport
- 70 - Tranzactie intracomunitara – Iesire dupa depozitare/formare nou transport
Fiecare tip are asociat un cod. Acesta este preluat in fisierul XML care este transmis in RO e-Transport.
Unul dintre factorii care determina tipul operatiunii este calitatea celui care emite notificarea in cadrul tranzactiei. Astfel, daca emitentul este clientul el poate alege doar operatiunile care presupun achizitia ( codurile 10, 12, 14, 40, 60), daca este furnizorul, atunci trebuie sa selectaze unul dintre tipurile care presupun livrarea (20, 22, 24, 30, 50, 70).
Selectia tipului determina denumirea campului Partener care va deveni Client sau Furnizor.
La selectarea operatiunilor 10, 12, 14, 20, 22, 24, in notificare se mai adauga o sectiune, Notificari anterioare.
Partener – Client/Furnizor In functie de tipul operatiunii, aici trebuie selectat clientul sau furnizorul. In selector sunt disponibili clientii/furnizorii inregistrati in cont.
Daca partenerul selectat nu este compatibil cu tipul operatiunii, campul va fi marcat cu rosu, ca eroare, iar un mesaj care se asifeaza daca asezi cursorul deasupra ofera detalii in legatura cu problema aparuta.
BINE DE STIUT!
Tipul operatiunii determina daca partenerul, client sau furnizor, este din Romania, dintr-o tara UE sau non-UE. De exemplu, daca ai selectat 1 0 – Achizitie intracomunitara, este obligatoriu ca furnizorul sa fie o tara UE, iar pentru 50 – Export, clientul trebuie sa fie o tara non-UE.
Pentru operatiunea 30 – Transport pe teritoriul national se pot adauga la clienti si persoane fizice pentru care nu este completat CNP-ul. Aceeasi regula este valabila si daca furnizorul transportului este tot o persoana fizica.
Tot aici mai trebuie completate
- Data transport
- nu poate fi o data anterioara datei curente
- nu poate fi mai mare de 3 zile fata de data curenta
EXEMPLU
Emiti o notificare in data de 01.05.2023. In acest caz, Data transportului poate fi una din zilele din intervalul 01.05.2023 - 04.05.2023.
- Transportator: firma care face transportul. Aici este disponibil lista furnizorilor inregistrati in contul SmartBill
- Nr. intern: este un camp optional care poate fi completat dupa preferinte.
Bunuri transportate
Sectiunea in care trebuie inregistrate bunurile transportate. Fiecare produs aflat in transport trebuie sa fie adaugat cu urmatoarele informatii
- Denumirea
- Codul NC
- Scopul operatiunii
- U.M.
- Cantitate
- Greutate neta /(kg.)
- Greutate bruta/(kg.)
- Moneda
- Pret unitar fara TVA.
ATENTIE!
Nu este vorba doar de produsele cu risc fiscal ridicat, ci de toate produsele care se afla in transport.
Adaugarea acestor bunuri se poate face in doua moduri:
- prin importul documentelor, detalii despre aceasta actiune in Adaugarea produselor in e-Transport prin preluarea documentelor
- prin adaugare manuala, detalii despre aceasta actiune in Adaugarea manuala a produselor pe e-Transport.
Documente transport
Sectiunea in care trebuie inregistrate documentele (facturi/avize/CMR etc.) pe care sunt vandute/transferate produsele din transport.
Se pot inregistra mai multe documente cu tipul, data, seria si numarul. Sunt permise si adaugarea unor observatii legate de acestea.
Detalii transport
Aici trebuie adaugat numarul de inmatriculare al vehiculului cu care se face transportul.
Se pot adauga si numerele a maxim 2 remorci.
Loc start traseu si Loc final traseu
Se completeaza datele adresei la care este incarcata marfa, respectiv se descarca.
In aceste sectiuni trebuie selectat, in primul rand, Tip start si Tip final care difera in functie de tipul operatiunii (poate fi, de exemplu, Un punct de frontiera sau Pe teritoriul national).
In functie de tipul startului sau al finalului trebuie ales din selector punctele de frontiera/birourile vamale sau trebuie completata o adresa din Romania.
La completarea adresei, sunt obligatorii campurile pentru judet, localitate si strada. Sunt disponibile si campuri pentru: cod postal, numar, bloc, scara, etaj, apartament si alte informatii.
Optiunea Precompletare date din pagina de adaugare a notificarii, care este implicit activa, permite adaugarea automata a informatiilor pentru Loc start traseu si Loc final traseu, in functie de furnizor/client si de tipul operatiunii.
Precompletarile se fac dupa ce s-a ales tipul operatiunii si partenerul si contin informatiile completate pentru acesta in aceste sectiuni. la ultima emitere facuta.
Finalizarea notificarii
La salvare, se face o verificare a datelor si sunt marcate cu erori campurile obligatorii care nu au fost completate sau in care sunt date invalide.
ATENTIE!
Notificarile emise trebuie trimite in SPV pentru a primi cod UIT. Fara acesta, notificarea e-Transport nu are valoare. Vezi Salvarea si trimiterea notificarilor in SPV.