Reteta
Produsele compuse au la baza o reteta pe baza careia se stabilesc consumurile si costurile sale.
BINE DE STIUT!
Un produs compus poate fi introdus in nomenclator chiar daca nu are reteta. Aceasta este insa obligatorie in momentul in care acesta este tranzactionat.
Reteta poate fi adaugata:
- din Nomenclatoare > Produse/Servicii din Actiuni - Adauga reteta. Reteta adaugata astfel se va prelua automat de fiecare data cand produsul respectiv va fi tranzactionat. Este reteta implicita a acestuia
- la inregistrarea unui raport de productie, daca sunt produse compuse fara reteta. Reteta adaugata in felul asta va fi valabila doar pe acel raport de productie si nu se va salva
O reteta contine materii prime care pot fi produse simple sau produse compuse.
Cheltuielile sunt alta componenta a unei retete. Nu exista o limita a numarului acestora pe o reteta.
- se pot alege din categoriile de cheltuieli folosite pe modulul de cheltuieli
- se pot adauga cheltuieli fara categorie, doar cu descriere (ex.: manopera)
Adaugarea retetei
La actiunea Adauga reteta, se deschide fereastra in care se pot adauga materiile prime si cheltuielile.
Produs
Este preluata denumirea produsului cu unitatea de masura, asa cum au fost inregistrate in nomenclator (unitatea de masura poate fi modificata prin selectarea uneia dintre cele definite deja pentru acel produs sau prin adaugarea uneia noi).
Cantitatea rezultata reprezinta cantitatea produsului compus care rezulta in urma retetei.
Materii prime
Pentru materiile prime care intra in componenta retetei se stabilesc urmatoarele:
- Gestiunea de unde se consuma
- Denumirea si codul (daca se folosesc coduri) produselor care compun reteta
- Unitatea de masura
- Cantitatea consumata
Procentul de pierdere acceptata: valoarea care rezulta aplicand acest procent se adauga la cantitatea consumata, pentru a obtine cantitatea totala.
EXEMPLU
Presupunem un consum total de 100 kg cu o pierdere de 2%. Consumul total = 100 kg x (1+2%) = 102 buc. In cazul in care nu se completeaza nimic, valoarea implicita se considera 0.
Exista si posibilitatea de a include pierdere in cantitatea pe care o completezi daca alegi optiunea Cantitatea contine si pierderea. Mai multe informatii despre modul in care se poate calcula pierderea, aici.
BINE DE STIUT!
Si produsele compuse pot fi, la randul lor, materie prima pentru alte produse compuse si pot fi adaugate pe retete.
Costul unitar estimat se precompleteaza cu valoarea disponibila in stoc, dar poate fi modificata de utilizator.
Costul materiilor prime care se sugereaza la adaugarea acestora pe reteta este costul estimat de pe stoc (primul pret in ordine FIFO), insa utilizatorul are posibilitatea sa-l editeze.
EXEMPLU
Reteta include 3 pachete de unt si pe stoc exista un pachet la 3 lei, unul la 4 lei si unul la 5 lei. Costul estimat va fi costul celui mai vechi pachet din stoc, si anume 3 lei, dar poti edita acest cost la valoarea pe care o doresti.
Cheltuieli
A doua sectiune a retetei este dedicata cheltuielilor. Cheltuielile incluse pe o reteta pot fi dintre cele inregistrate in nomenclatoare la Categorii cheltuieli (mai multe despre acesta, aici), dar poate fi si o cheltuiala care nu se regaseste acolo.
Categorie cheltuiala se completeaza prin selectarea uneia dintre categoriile de cheltuieli deja definite. Daca nu este cazul, se lasa gol.
Descriere:
- este optionala: poti adauga detalii suplimentare in cazul in care alegi una dintre cheltuielile definite in categoriile tale
- este obligatorie daca cheltuiala pe care o ai nu este deja definita in aplicatie
Unitatea de masura si Cantitatea se adauga pentru fiecare tip de cheltuiala.
BINE DE STIUT!
Cheltuielile adaugate pe reteta sau pe consumuri vor afecta costul total al produsului finit, dar NU apar pe documente de la furnizori. Practic, aceste cheltuieli nu vor fi vizibile in alta parte.
Costul total estimat
Pentru ca utilizatorul sa stie cat l-ar costa realizarea unui anumit produs, pe reteta se afiseaza si costul estimat al produsului finit.
Costul total estimat = costul estimat al materiilor prime + valoarea cheltuielilor
EXEMPLU
In cazul de mai jos avem un cost estimat de 129,16 = 114,1 (cost materii prime) + 15,06 (valoare cheltuieli).
Costul materiilor prime se estimeaza:
- pe baza de FIFO pentru gestiunile cantitativ valorice
- pe baza pretului de vanzare cu TVA pentru gestiunile global valorice