Inregistrarea incasarii din Incasari si Plati > Incasare

In acest articol

Informatiile necesare emiterii unei incasari

Incasari si plati > Incasare, atunci cand o inregistrezi din pagina dedicata, trebuie sa completezi urmatoarele informatii:


Nume sau CIF client

In acest camp, selectezi clientul pentru care doresti sa inregistrezi incasarea. Poti selecta dintre clientii deja disponibili in Nomenclatoare > Clienti sau poti adauga un client nou, exact cum procedezi la emiterea unei facturi. Daca e cazul si trebuie sa modifici informatii legate de client, ai acces la pagina de editare direct de aici, cu butonul Modifica („creion”).

Tip Document

Selecteaza tipul de document de incasare, din lista disponibila, in functie de modalitatea prin care clientul a efectuat plata catre firma ta. Implicit, programul este setat pe ordin de plata daca nu s-au inregistrat alte incasari de la clientul respectiv din meniul acesta.

Cont bancar sau Curier/Porcesator

In functie de tipul documentului de plata selectat, se afiseaza campul Cont Bancar sau Curier/Procesator.

In cazul in care ai ales Ordin de plata, Extras de cont, Bilet la ordin, CEC si Card poti adauga Cont Bancar (in lista disponibila se gasesc toate conturila IBAn completate in Configurari > Conturi bancare), pentru Cart online sai Ramburs poti selecta Curier/Procesator.

Aceste informatii nu sunt obligatorii si se preiau apoi in Extrase bancare respectiv Borderou curier.

Serie si numar/ Numar

Campul Serie si numar este afisat doar daca ai selectat tipul de document ca fiind chitanta.

Daca selectezi oricare alt tip de document pentru incasare, se afiseaza campul Numar, unde poti completa manual numarul documentului.

BINE DE STIUT!

Chitanta este unicul document de incasare care se inseriaza si caruia i se aloca numar. Astfel, pentru emiterea de chitante, ai nevoie mai intai de o serie de chitante, setata in Configurare > Serii documente, pe care sa o marchezi ca implicita. SmartBill aloca numerele in ordine cronologica, pentru fiecare chitanta.

Data emiterii

In mod automat, data emiterii este precompletata cu data curenta. Desigur, ai posibilitatea de a selecta manual data dorita, din trecut sau din viitor.

Valoare

Completeaza suma pe care ai incasat-o de la clientul selectat.

Facturi neincasate

Daca pentru clientul selectat exista facturi emise in SmartBill pentru care inca nu ai inregistrat plata, ele sunt afisate in aceasta sectiune. Daca ai introdus valoarea incasarii in campul corespunzator, aceasta s-a repartizat pe facturile neincasate din lista.

Repartizarea sumelor se face incepand cu cea mai veche factura (ne raportam la data emiterii facturii). In functie de suma disponibila, se vor acoperi integral cate facturi este posibil. 

Pentru a repartiza in mod diferit valorile, poti edita campurile precompletate.

Nu este obligatoriu ca valoarea integrala a incasarii sa fie repartizata pe facturile neincasate. Se poate repartiza partial suma incasata, sau se poate emite incasarea fara repartizare (spre exemplu, pentru cazul inregistrarii unei incasari in avans.)

Daca suma repartizata acopera integral valoarea facturii, atunci se afiseaza bifa in bulina albastra, in dreptul valorii.

Daca efectuezi click pe optiunea Incaseaza tot in dreptul unei facturi, atunci campul Valoare repartizata pentru acea factura se autocompleteaza cu soldul total al documentului.

Linia de total afiseaza pe coloane: totalul rezultat din valoarea facturilor neincasate pe respectivul client, totalul rezultat din soldul facturilor neincasate, totalul valorilor repartizate.

Reprezentand

Campul Reprezentand se precompleteaza conform cu repartizarea care a fost realizata: contravaloarea totala/partiala pentru factura (serie numar) din (data).

Scenarii la incasare

Incasare partiala

Situatia apare atunci cand suma incasata este mai mica decat valoarea facturii/facturilor emise de tine. In acest caz are loc o incasare partiala.

EXEMPLU

In exemplul de mai jos, s-a incasat suma de 100 de lei care acopera total o factura de 60 de lei si doar partial o a doua factura in valoare de 50 de lei, pentru care ar mai trebui incasati 10 lei.

Incasare in plus

In cazul in care suma incasata de la client este mai mare decat valoarea de pe factura/facturile emise catre acesta, o sa apara un avertisment in fereastra facturilor neincasate. 

Suma incasata in plus, care nu este repartizata niciunei facturi, se inregistreaza cu minus in evolutia soldului/client (scade soldul clientului). Impactul acestei sume se poate observa in Rapoarte - Fisa client > Evolutie sold. Mai multe despre acest raport, aici.

Rest de incasat

Daca suma pe care ai completat-o manual in dreptul facturilor este mai mare decat suma pe care ai incasat-o si care se gaseste in campul Valoare, atunci o sa apara avertismentul Rest de incasat. Nu poti salva incasarea pana cand suma inregistrata la Valoare nu corespunde cu suma distribuita pe facturi.

EXEMPLU

Ai inregistrat suma de 100 de lei, dar pe facturi ai completat sume care totalizeaza 110 lei.

Incasarea fara repartizare pe facturi

Daca nu ai inregistrate facturi neincasate pe care sa repartizezi suma achitata de client, poti inregistra plata, urmand sa o repartizezi pe facturile ulterioare ale clientului.

Daca alegi sa inregistrezi o incasare fara a o repartiza imediat pe o factura emisa, in Rapoarte > Incasari gasesti incasarea cu status Emisa, iar ulterior o poti factura.


Ai primit raspuns la intrebarea ta? Multumim pentru feedback Eroare trimitere feedback