Cheltuieli pe receptie
In acest articol
Adaugarea cheltuielii
La valoarea de stoc a produselor se pot adauga si cheltuielile aferente care apar pe documentele trimise de furnizori. De exemplu, pot fi cheltuielile de transport, ambalare, incarcare/ descarcare etc. Pentru ca sunt pe aceeasi factura, pot fi repartizate in valoarea produselor.
Pentru a adauga o cheltuiala, trebuie mai intai sa adaugi un reper ca serviciu, prin selectarea acestei denumiri in campul Tip.
La adaugarea acestui reper pe receptie, o sa primesti un mesaj care te avertizeaza ca poti repartiza valoarea cheltuielii in costul produselor. Un serviciu nerepartizat va fi vizibil pe documentul tiparit, ca pozitie de sine statatoare.
O cheltuiala este un serviciu repartizat in costul final al produselor de pe receptie. Daca aplici aceasta repartizare, cheltuiala nu va fi vizibila ca pozitie separata pe documentul NIR tiparit, dar valoarea ei se va gasi in costul bunurilor achizitionate. Cheltuiala nu va fi salvata si nu va aparea in nomenclatoare.
Repartizarea cheltuielii
Pentru a repartiza o cheltuiala, trebuie sa apesi butonul dedicat („calculatorul”) aflat in dreptul serviciului de pe receptie.
In fereastra de repartizare a cheltuielii se completeaza automat: descrierea, cantitatea, UM, pret si cota TVA (daca este cazul). La prima adaugare, va trebui sa alegi o valoare in campul Tip de cheltuiala din lista data: Ambalare, Taxe, Transport.
Mai jos este tabelul de produse adaugate pe document, cu procentele si valorile repartizate astfel:
- automat dupa valoare sau cantitate, conform datelor introduse;
- personalizat, cu procente si valori care pot fi editate manual, dar care trebuie sa insumeze 100%, respectiv valoarea totala de repartizat.
ATENTIE!
Repartizarea se face doar pe produse. Serviciile sau alte cheltuieli adaugate NIR-ului nu vor aparea aici. Valorile cu care apar produsele in lista, contin doar valoarea initiala si eventualele discounturi.
Tipurile de repartizare
Exista mai multe posibilitati de a distribui o cheltuiala, in functie de preferintele tale.
Dupa valoare: este o repartizare automata, care se calculeaza astfel, pentru fiecare produs in parte: valoarea neta a produsului/valoarea neta a produselor din lista. Cu alte cuvinte, un produs va amortiza mai mult din cheltuiala, cu cat valoarea lui este mai mare.
Dupa cantitate: este tot o repartizare automata, care se calculeaza astfel pentru fiecare produs: cantitatea produsului /totalul cantitatilor produselor din lista. Cu alte cuvinte, un produs va amortiza mai mult din cheltuiala ca cat cantitatea de pe receptie este mai mare.
Personalizata: aici tu stabilesti in totalitate cum vei face repartizarea. Apesi pe produs si poti introduce direct valorile dorite. Vei vedea ca procentul si suma ramasa se recalculeaza automat. Trebuie sa ai grija ca la final, sumele si procentele repartizate sa acopere in proportie de 100% cheltuiala, altfel nu vei putea aplica repartitia cheltuielii.
ATENTIE!
Discounturile si cheltuielile repartizate pe produsele tale se gasesc in pretul de achizitie, discounturile cu minus valoare, iar cheltuielile cu plus valoare.
Optiuni pentru cheltuiala
Dupa ce ai repartizat o cheltuiala, butoanele din dreptul ei se modifica in Anuleaza repartizarea cheltuielii, Editeaza cheltuiala si Sterge Cheltuiala.
Meniul pentru editare este identic cu cel de adaugare, iar calculul se face automat. Repartizarea unei cheltuieli poate fi anulata din butonul „sageata circulara”. Cheltuiala devine serviciu si va aparea pe document ca pozitie distincta.
La stergere, cheltuiala dispare din lista, iar valorile tuturor produselor la care a fost alocata sunt recalculate in mod automat.
ATENTIE!
Atunci cand produsul este dintr-o gestiune de tip global valoric, cheltuiala repartizata pe fiecare produs la pretul de achizitie nu poate depasi pretul de vanzare al produsului.
BINE DE STIUT!
Produsele adaugate dupa repartizarea cheltuielii nu genereaza o recalculare a sumelor. Pentru a aloca si produselor noi o parte din cheltuiala, editeaza repartizarea si foloseste optiunea Repartizeaza din nou.
Daca editezi sau stergi produse care au alocata o cheltuiala repartizata automat (dupa valoare sau cantitate), repartizarea cheltuielii la noua situatie se face tot automat.
Daca editezi un produs care are o cheltuiala repartizata manual (personalizat), aceasta din urma nu se modifica.
Daca vrei sa stergi un produs care are o cheltuiala repartizata manual (personalizat), nu o vei putea face pana nu repartizezi cheltuiala pe alte produse.
Discountul nu se aplica si pe cheltuieli. Discounturile si cheltuielile se aplica in ordinea in care sunt introduse. Un discount aplicat la finalul receptiei se va aplica la valoarea rezultata in urma repartizarii cheltuielii aplicate inainte.